school26
 
Ласкаво просимо до знайомства з нашою школою!

Робота бібліотеки та забезпечення учнів підручниками

29.09.2014 р. Шкільний бібліотекар Світлана Іванівна Хоменко провела бібліотечний урок-презентацію книги І.Левітаса "Праведники Бабиного Яру" для учнів 5-го та 6-го класів. Учні преглянули презентацію "Бабин Яр. Сторінки трагедії." Мета заходу: виховати високе почуття патріотизму, розповісти про людей, які виявили героїзм, велич духу, рятуючи євреїв від загибелі під час німецької окупації Києва 1941-1943рр.

Перед сучасним навчальним закладом поставлено складні завдання, які ведуть до оновлення змісту освіти. Модернізація змісту освіти супроводжується відновленням єдності навчання і виховання введення нових програм, технологій навчання формування у школярів потреб у самоосвіті, пошуку і переробці інформації. Зростає роль шкільної бібліотеки як найважливішої інституції у сферах реалізації цілей і завдань щодо інформатизації освіти. Поряд із реорганізацією навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи перебудовують свою діяльність і шкільні бібліотеки. Вони важлива складова інформаційного ресурсу освітянської галузі. У зв’язку з тим, що модернізація шкільної освіти відбувається на фоні освітніх та інформаційно-бібліотечних послуг, розширюються й ускладнюються функції бібліотек навчальних закладів. У сучасних умовах шкільні бібліотеки поєднують у собі функції дитячої, педагогічної та навчальної бібліотек. Зростає вплив процесу інформатизації книжковими фондами в бібліотеках, з’являється нова робоча зона – медіатека. При цьому у бібліотеки виникає необхідність у комп’ютерах та доступі до Інтернет. У нашій школі вже зроблено перші кроки , бібліотека поступово стає складовою інформаційних систем. Але бібліотека не лише інформаційний центр, вона є і культурним центром, «аптекою душі», як вважалось у давнину. Одна маса знань ще не робить людину щасливою, мудрою, інтелігентною, вихованою, тобто не робить людину людиною.

«Без пристрасті до книжки людині недоступні культура сучасного світу, інтелектуальне й емоційне вдосконалення», – казав В.О. Сухомлинський. Я впевнена, що поряд з комп’ютерами, які обов’язково повинні бути в сучасній бібліотеці, книги як велике духовне джерело залишиться назавжди.

Школа сьогодні повинна не тільки давати знання з тих чи інших предметів, але й формувати навички самоосвіти. Починати цю роботу необхідно у початковій школі.

Роботу з читачами розпочинаю із знайомства учнів із шкільною бібліотекою. Як правило, це групова екскурсія чи гра-подорож на початку навчального року. Розповідаю маленьким читачам, про те, що в кожній школі є кімната, де живуть тисячі мудрих і вчених друзів. З ними можна порадитись, отримати допомогу. Ці розумні мудрі друзі – книги! Їх дім називається бібліотекою. Знайомлю дітей з правилами користування бібліотекою, книгою; потім пропоную переглянути книжкові виставки: «Слово наше рідне», «Україна сонячна моя», «На зелених долонях землі», «Учись бути здоровим», «Чарівний світ казок», «Природа – мудрий вчитель», «Місто моє» та інші.

Для виховання у молодших школярів бажання вдумливо та осмислено читати постійно наголошую, що вміння добре читати допомагає щоразу дізнатися про нове, цікаве. Співпрацюючи з вчителями на бібліотечних уроках, діти дізнаються про структуру книги, її оформлення, правила користування книгами. Обов’язковим на таких уроках є знайомство із словниками та дитячими енциклопедіями, довідковою літературою. Бібліотечний урок до Дня української писемності та мови з показом кліпів «Історія книги»(5кл), та «Книги та бібліотеки різних віків і народів»(8Бкл). * Методи і прийоми вчителів і бібліотекаря спрямовані саме на диференційований підхід до кожного учня.

Бесіда «Знання і мудрість – незалежній Україні» з показом кліпу «День незалежності» - 20 років (7кл.); Презентація книги І.Левітаса «Праведники Бабиного Яру» з показом кліпу до 70 річчя подій в Бабиному яру (6 А кл); Виховна година з показом кліпу «До дня визволення Києва» (5 А кл); Презентація книги «Крути», кліп «День Пам’яті героїв Крут» (9Акл); Літературна година «Афганістан болить в моїй душі», кліп та музикальний кліп до 23 річниці виводу військ із Афганістану (7А,8А кл); Урок пам’яті «Чорнобиль – трагедія ХХ століття»; Бібліотечний урок «Уклін живим – загиблим слава» (6Бкл). Таким чином, робота вчителів батьків і шкільної бібліотеки допомагає розвитку індивідуальних здібностей, сприяє підвищенню якості знань, вдосконалює навички самоосвітньої діяльності.

Предметні тижні проходять в школі з активною участю бібліотекаря. Також під час тижня ОБЖ бібліотека провела презентацію книги Л.Коваль «Малята –пішоходи» з іграми, загадками та малюнками. В цьому заході прийняли участь всі класи початкової школи.

У своїй роботі я намагаюсь довести необхідність бережливого ставлення до навчальної літератури і фонду бібліотеки. З цією метою бібліотека нашої школи проводить шкільну акцію «Живи книго!». Акція проводиться з метою широкого залучення учнівського колективу школи до виховання у них бережливого ставлення до підручників, науково-популярної та іншої літератури; формування поваги до праці людей, які їх створюють, а також з метою покращення збереження довідкової методичної літератури. Під час проведення акції проводимо тематичні бесіди: «Книзі – довге життя», «Ти і твій підручник». Створена «Книжкова лікарня». Кожного семестру проводяться рейди-перевірки зберігання підручників. Це дає можливість зберігати бібліотечний фонд у належному стані. В цьому навчальному році рейди-перевірки проводили учні і активісти із шкільного парламенту. Ці учні власним прикладом виховують у однолітків бажання дбайливо ставитись до книги.

Було б ідеально, якби фонд бібліотеки відповідав змістові та завданням національного виховання, віковим інтересам користувачів і забезпечував виконання шкільних програм.

Фонд бібліотеки становить 17264 примірники з них художньої літератури -8102 примірники, підручників -9162 примірники.

Аналіз забезпечення підручниками в середньому становить майже 100% Але такі незначні поповнення художньої літератури не дають змоги своєчасно оновлювати фонд, зберігати його актуальність, інформативність. Тому треба шукати нетрадиційні джерела поповнення.

Уже традиційною формою поповнення книжкового фонду, особливо для молодшого шкільного віку, стала доброчинна акція «Подаруй бібліотеці книгу», на яку відгукуються в нашій школі і учні, і вчителі, і батьки. Якість роботи книгозбірні залежить ще й від того наскільки бібліотекар добре знає своїх читачів, їх запити, інтереси. З цією метою систематично проводжу аналіз читацьких формулярів. Також індивідуальні, так і групові, індивідуальні бесіди. З метою пропаганди книги організовую великі книжкові виставки : «До Дня визволення Києва», «До Міжнародного дня писемності», «Минуле стукає в наші серця», «День партизанської слави», «Події в Бабиному яру – 70 років», «День визволення Києва», «День прав людини», «День соборності України», «Вічний як народ», «Чорнобиль… трагедія…пам’ять…», «День перемоги», «Державна символіка». Бесіди біля виставок у бібліотеці часто проводять і вчителі. Цикл бесід «Україно! Краю мій лелечий», бесіда «Образ жінки – матері в творчості Т.Г.Шевченка, бесіди про шкідливі звички-«Всесвітній день без тютюну». Цікаві тематичні полиці «Вам вчителі», «Письменники ювіляри», «Юним і допитливим». Працюючи над проблемою максимального повного задоволення інформаційних потреб своїх користувачів, особливу увагу звертаю на вдосконалення та розширення системи каталогів і картотек. Учням потрібна інформація про нові технології в організації навчання та виховання, про апробовані результати наукових досліджень з основ наук.

В читальному залі бібліотеки можна ознайомитись з матеріалами зібраними в численних тематичних папках. На базі шкільної бібліотеки були проведені постійні консультації для шкільних бібліотекарів середніх шкіл району.

Підсумовуючи, слід наголосити, що вся наша спільна робота педагогічного колективу та бібліотеки спрямована на розвиток читацьких інтересів школярів та інформаційне забезпечення освітнього процесу у навчанні учнів мистецтву жити, будувати своє буття,що базується на глибоких знаннях і розвиненій самосвідомості.

 
Середня загальноосвітня школа №26 м.Києва
телефон: 497-73-22 || E-mail: szh26@ukr.net
Шкільна вітальня || Історія школи || Учням || Батькам || Наші контакти