Проблема, над розв’язанням якої працює методична комісія: «Від інноваційних технологій освіти через педагогічну майстерність учителя до формування особистості учня
та підготовки його до життя в сучасних умовах»
Завдання методичної комісії МІФ:
1. Запровадження гнучких моделей організації навчально-виховного процесу відповідно до здібностей та нахилів учнів.
2. Забезпечення умов для безперервного зростання рівня педагогічної майстерності вчителів через координацію зусиль методичних структур різного рівня. Підвищувати професійну кваліфікацію вчителів МК, використовуючи навчальні семінари, курси підвищення кваліфікації, круглі столи.
3. Розвивати пізнавальні інтереси, творчі та інтелектуальні здібності, практичні навички учнів.
4. Поглиблювати знання з ряду предметів (математика, фізика, інформатика).
5. Систематично вивчати і оволодівати сучасними методами інноваційних технологій в науково-дослідницькій і проектній діяльності.
6. Продовжувати роботу по обладнанню навчальних кабінетів у відповідності з діючими вимогами.
МК вчителів математичного циклу у 2018-2019 н.р. вбачає своє завдання в підвищенні наукового та методичного рівнів своїх членів, удосконаленні навчально-виховного процесу як передумови зростання інтересу школярів до навчання та запобігання низької успішності учнів, застосування найрізноманітніших методичних прийомів, які відповідають змісту навчального матеріалу і стимулюють пізнавальну діяльність учнів.
Пріоритетні напрямки методичної діяльності вчителів МК
У нових соціальних умовах докорінно змінюються і вимоги до вчителя. Сучасний учитель має володіти такими професійно-педагогічними і фаховими вміннями, які були б спрямовані не тільки на передачу знань, а й сприяли формуванню особистості учня як людини нового типу з гнучким нестандартним мисленням, зі стійкою внутрішньою мотивацією, з умінням самореалізації. МК МІФ працюватиме над розв'язанням цих завдань у світлі проблемної теми школи. З метою посилення практичної спрямованості роботи МК на засіданнях відбуватиметься обмін досвідом між учителями, продовжуватиметься взаємовідвідування уроків з подальшим обговоренням. У полі зору МК буде опрацювання методичних вказівок і рекомендацій МОН України, управління освіти Солом’янського району, обговорення новинок наукової і методичної літератури, інформацій про перспективний педагогічний досвід, упровадження нових педагогічних технологій, апробація нових підручників.
В нашій школі доброю традицією стало проведення предметного тижня математики, інформатики та фізики (МІФ) для учнів 5-11 класів. Цього 2018-2019 навчального року тиждень МІФ проходив з 25 лютого по 1 березня 2019 року.
Математична освіта відіграє важливу роль у формуванні загальної культури підростаючого покоління, його світогляду, сприяє естетичному вихованню дитини, розумінню нею краси навколишнього світу, розвиває уяву, просторове, аналітичне та логічне мислення школярів, стимулює розвиток інтелектуальних здібностей школярів. А одним із найбільш важливих факторів успіху є проведення тижнів творчої майстерності МІФ, які володіють великим емоційним впливом на учасників. І методична комісія вчителів математики, інформатики та фізики нашої школи дуже активно працює над питанням повноцінного і якісного проведення тематичних тижнів, їх форми і змісту.
Щороку ми намагаємося внести нову ідею організації предметного тижня. Цьому сприяє дружна "сім'я" вчителів математики, інформатики та фізики, яка не знає вікових меж. Заходи, що проводяться в рамках тижня спрямовані на активізацію пізнавальної діяльності учнів, розвиток інтересу до предмета, виявлення обдарованих учнів, розвиток творчих здібностей дітей.
Мета: розвиток пізнавальних, індивідуальних, творчих і інтелектуальних здібностей учнів, підвищення інтересу учнів до навчальної діяльності, а також виховання самодисципліни та самоорганізації; вироблення самоорганізації, самоутвердження, формування комунікативної, соціальної компетентностей.
Принципи проведення тижня:
• Кожна дитина має бути активним учасником усіх подій Тижня.
• Дати змогу спробувати себе в різних ролях, оцінити свої сили в різних видах діяльності.
• Висувати ідеї, реалізовувати їх, фантазувати, майструвати.
• Брати участь у конкурсах, розгадувати вікторини, логічні завдання задачі і загадки, виступати з доповідями на уроках.
До початку тижня творчої майстерності наук МІФ всі охочі учні самостійно (індивідуально і по групах) готували: газети з ребусами, кросвордами, писали цікаві доповіді та повідомлення з математики, інформатики та фізики.
Всі творчі доробки оцінювалися в умовних грошових одиницях: "мудриках". Зароблений 1 "мудрик" можна було обміняти на 1 додатковий бал до усної оцінки з математики, інформатики чи фізики.
У перший день “Тижня” було вивішено план заходів. Учні 11-А класу під керівництвом вчителя інформатики Завальнюк О.В. та вчителя фізики Гордієнко О.С. оформили галерею МІФ-газет - вивісили кращі фізичні і математичні газети.
Опис найцікавіших заходів в рамках тижня творчої майстерності вчителів математики, інформатики та фізики згідно плану заходів.
1. Традиційно у коридорі школи біля учительської було представлено галерею стінгазет, де висвітлювалися цікаві математичні та фізичні задачі, історичні довідки про великих вчених в галузі математики, інформатики та фізики.
2. МІФ-атракціони. Біля галереї МІФ-стінгазет розгорнули свої лаштунки МІФ-атракціони:
МІФ-обмінник «Гречанка» (5-11 класи). Вікторина для кмітливих та креативних учнів – розв’язування математичних задач та завдань.
Фізичний сад Ньютона. Вікторина для кмітливих та креативних учнів – розв’язування фізичних задач.
Фітнес-клуб «Мізкуй!» Відгадування ребусів з інформатики.
Літературно-математичний салон «У Піфагора». Розв’язування цікавих задач з математики.
Учні активно заробляли мудрики аби обміняти їх на один бал з математики, інформатики чи фізики та підвищити свою оцінку за усну відповідь. Шановані гості із Математичного Олімпу ласкаво запросили всіх охочих на атракціони.
3. Змагання з інформатики «Я кращий у Word!» (по паралелях 5-их, 6-их, 7-их класів (з кожного класу по 2 учні), 407 каб., Завальнюк О.В., Осадча Н.В., журі – учні 11а класу).
З метою покращення навичок роботи у текстовому редакторі Word, знання та майстерність роботи у якому найбільш затребувані у нашому суспільстві, пройшло змагання з інформатики «Я кращий у Word!». Представники учнів 5-х, 6-х та 7-х класів активно та завзято взялися до роботи після інструктажу. Натхненно та творчо набирали, редагували та форматували текст, вставляли таблиці, картинки та рамки. Переможцями стали команди 5-А класу, 6-А класу та 7-Б класу.
4. Урок-проект «Науки за філіжанкою кави» (11а, 408 каб., Гордієнко О.С.)
На уроці Оксана Степанівна наголосила, що фізику можна так само смакувати як каву, якщо її старанно вивчати і не втрачати жодної можливості поповнювати свої знання із додаткових джерел. Учні ознайомились із проектними дослідженнями однокласників та дізналися багато цікавого про каву, про її позиціонування з точки зору різних наук. Така форма роботи викликає інтерес до предмету, підвищує мотивацію до навчання, виховує пізнавальну активність, несе в собі повторювальний, творчий і комунікативний компоненти, сприяє формуванню ключових компетентностей учнів.
5. Мультимедійний урок-проект «Комп’ютерна графіка у діяльності людини» (9А, 407 каб., Завальнюк О.В.)
На попередніх уроках було визначено проблему нашого проекту «В яких професіях використовується комп’ютерна графіка?». Клас поділився на чотири групи «Архітектори», «Дизайнери», «Мультиплікатори», «Художники». На уроці учні узагальнили знання з вивченої теми, презентували свої проекти та зробити висновки, який вид графіки найбільш прийнятний для обраної групою професії. У кінцевому результаті задоволені залишилися всі: учні, оскільки вдосконалили вміння працювати над нестандартними завданнями та вчитель, оскільки його праця не була марною. Здобувачі освіти приємно порадували системними та міцними знаннями.
6. Інтерактивний урок «Побудова графіків функцій у=k*f(x)» (9б, 408 каб., Осадча Н.В.)
Побудова графіків функцій – справа не легка. Однак вчитель вдало підібрала завдання, ставила цікаві і несподівані запитання, які спонукали учнів до правильних висновків і, як результат, правильно розв’язаних завдань. Цікавинкою уроку стала демонстрація англомовного відеоролика про виникнення системи координат, про її творця Рене Декарта та про те де застосовуються графіки функцій у діяльності людини.
7. Урок-гра «Подорож до ТекстЛенду» (5а, 407 каб., Завальнюк О.В.)
Подорож текстовою країною розпочалася із поділу групи на команди «Символи» та «Об’єкти» та обрання капітана. Далі учні поринули у гру: закріпили знання про техніку, за якою працюють на роках, креативно створили у Word емблему та девіз своїх команд, на зупинці «Вірю-Не вірю» повторили основні поняття з теми, заховалися від дрібного дощику у «Салоні загадок» і, нарешті, трішки зігрівшись, перейшли у салон дизайну та створили календарі на березень до Шевченківських днів та до 8 березня. Урок вийшов насиченим творчими завданнями, цікавим для дітей та результативним для вчителя.
8. Інтерактивний урок «Множення раціональних чисел» (6А, 408 каб., Хмельницька В.С.)
Математика – складний предмет, тому нестандартні прийоми під час звичайного уроку математики – це привабливо, цікаво і захоплююче. Учні розв’язуючи цікаві алгебраїчні задачі, які демонструвалися на інтерактивній дошці, збирали мудрики. Якщо учні давали правильну відповідь, то на екрані відкривалась частина малюнка, інакше потрібно було міркувати та обчислювати приклади далі. Після розв’язання блоку завдань відкривалось фото кішок і учні розповідали цікаві факти із життя котів, про особливості їх зору, різновиди порід. Тому урок є бінарним із біологією. Вчитель правильно методично скерувала взаємовідносини дітей, цікаво організувала та провела урок.
9. Інтелектуальна гра «МІФ-Інтелектуал-2019» (8-11 класи, актова зала, Завальнюк О.В., Гордієнко О.С.)
Заключним, урочистим, традиційним та святковим завершенням тижня МІФ стала гра в актовій залі «МІФ-Інтелектуал-2019», де взяли участь збірні команди від учнів 8а, 9а, 9б, 10а та 11а класів. Гра складалася із 6 раундів: «Розминка – гімнастика розуму», «Подорож до МІФ», «Таємниця чорної скриньки», «Битва Зевсів», «Гра Пентагон», «Від А до Я». Капітани-Зевси команд творчо підійшли до свого вбрання, оскільки за умовами гри вони мали оздобити свій зовнішніх вигляд елементами античності. У грі учасники активно, із зацікавленням, із творчим підходом, креативно розв’язували запропоновані завдання та показали високий рівень ерудованості з математики, інформатики та фізики, і зрозуміли, що потрібно продовжити розмову на цю тему поза рамками нашої гри, наприклад на уроках. Завдання були нові, цікаві, життєві, ретельно підібрані, охоплювали всі три математичні науки. Учасники гри відповідально підійшли до заходу. Активно обговорювати варіанти відповідей. У їхніх очах світилася радість та зацікавленість дійством. Поки члени журі підраховували набрану кількість балів членів команд, вболівальників та вчителів розважали вокальний ансамбль дівчат з 5а та 6б класів, юна співачка з 11а класу Холод Олена, талановиті майбутні актори Назар Гурницький та Назар Лук’яненко зі сценкою про Платона та Архімеда, Борисенко Назар з 9а класу з монологом про Дімона. Гра пройшла весело і водночас у дружній обстановці. Незмінні ведучі Губар Марина та Яцьковий Владислав, учні 11а класу, були неперевершені, вони майстерно вели гру, допомагаючи командам вчасно справлятися із завданнями.
10. Панорама методичних перспектив «Освітній простір сучасного учителя – цифровий світ»
Метою панорами стало презентування серед колег МК МІФ можливостей сучасного цифрового світу для надання якісних знань учням. У наш час технології та освіта сплетені досить тісно, практично у кожного вчителя є свої улюблені технологічні інструменти, які він використовує у своїй роботі, і які дозволяють йому привернути увагу учнів під час цікавих, захоплюючих шкільних занять.
Тиждень пройшов цікаво та насичено. Гарний настрій, теплі дружні стосунки, творчий азарт - ось той стимул, який знову і знову змушує вчителів МІФ створювати, творити! Такі заходи привертають увагу тим, що в них беруть участь різні, в тому числі, і слабкі за успішністю учні. Талановиті, активні, комунікабельні з математичними здібностями діти не залишилися осторонь під час проведення предметного тижня.
Всі заплановані заходи проводилися в хорошому темпі, вкладалися у відведений час, підтримувалася хороша дисципліна за рахунок цікавого змісту конкурсів і контролю з боку учителів. За великою кількістю учасників конкурсів можна сказати, що учні школи проявляють дійсно живий інтерес до математики, інформатики та фізики. Їм властива природна спостережливість, винахідливість і творча активність. За перемогу у конкурсах та іграх вручені грамоти. Аналізуючи перераховані заходи, слід зазначити, що проведення предметного тижня сприяє не тільки поглибленого вивчення математики, фізики та інформатики в межах шкільного курсу, а й розвитку особистісних якостей учнів, активізує їх розумову діяльність, сприяє появі в учнів внутрішніх мотивів до навчання, до подальшої самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення, сприяє зближенню вчителя і учня, дарує радість відчути себе переможцем, творцем.